Exam Period

13 januari 2012 - Lisbon, Portugal

Lieve allemaal,

De afgelopen paar maanden was natuurlijk lang leven de lol in Lissabon en hoopten we dat het nog heel lang ging duren voordat het moment kwam dat we tentamens moesten gaan maken, maar toch moesten we er de afgelopen twee weken aan geloven. Vanaf maandag 2 januari zijn we kei hard aan de slag gegaan om onze tentamens te gaan ‘rocken’.

We begonnen ons eerste tentamen op vrijdag 6 januari en dat was ook gelijk het moeilijkste vak; Operations Management. Als ik vertel dat er leerlingen uit Nederland in onze klas zaten die op de Universiteit Econometrie studeren, zegt dit natuurlijk al genoeg. Inventory Management, Waiting Lines en ga zo maar door, erg pittig en een beetje boven ons kunnen. Gelukkig heb ik een lief vriendje die dat toevallig gestudeerd heeft, dus die heeft mij een stuk in de goede richting geholpen. Verder hebben Nina, Mandy en ik heel veel geoefend om te zorgen dat we het enigszins onder de knie gingen krijgen en kregen we ook de dag voor het tentamen nog ‘bijles’ van een klasgenoot van ons (die dus ook Econometrie studeert in Nederland), waar we hem natuurlijk heel dankbaar voor zijn. Na bloed, zweet en tranen heb ik er uiteindelijk een 13,40 uit weten te slepen (ze geven hier cijfer t/m de 20, dus ik heb zo ongeveer een 7), waar ik stiekem toch wel een beetje trots op ben!

Na ons eerste tentamen zijn we natuurlijk een klein drankje gaan drinken in de stad, want daar waren we wel aan toe. De volgende dagen stonden ook weer in het teken van ‘leren, leren, leren’ en dan vooral voor het vak ‘Modern and Contemporary History’. Joost mag weten waarom we dit vak moesten volgen, maar het ging over de tijd van Napoleon tot aan nu. Dit was helaas aardig weggezakt, dus we hebben hard moeten werken om dit weer in ons hoofd te stampen. Dit tentamen hadden we afgelopen woensdag en het ging redelijk goed, natuurlijk altijd afwachten hoe ze beoordelen. Nina en ik hadden nog een lekkere blonde actie, aangezien we 3 vragen moesten kiezen uit 5 vragen en Nina en ik hadden dood leuk alle vragen beantwoord. Toen Mandy achteraf vertelde hoe het wel moest, zijn we snel terug gerend om het recht te zetten. Gelukkig deed de leraar niet moeilijk en mochten we hem een mailtje sturen welke vragen hij voor ons moest nakijken. Gister hadden we International Management, waar we eigenlijk niet echt veel voor geleerd hadden (aangezien we veel tijd in History hadden gestopt en we 10 meerkeuzen vragen kregen over 15 hoofdstukken en een case waar je niet echt voor kan leren) en vandaag hadden we nog Organizational Behaviour. Opzicht overal wel een redelijk gevoel over, maar het is echt afwachten hoe ze ons gaan beoordelen. We verwachten alle cijfers voor woensdag te weten, dus dat is natuurlijk wel even spannend!

Vanavond is het natuurlijk tijd om kei hard te gaan feesten, aangezien we vinden dat we dat wel verdiend hebben. Een vriendinnetje van Nina is zojuist overgekomen, dus dat gaat helemaal goed komen. Ik heb nog geen idee wat ik aankomende week ga doen, maar één ding ik zeker: Nina’s verjaardag heel goed gaan vieren, aangezien ze woensdag 21 jaar wordt! En hopen natuurlijk op allemaal voldoendes, zodat ik de laatste twee weken kan genieten hier…

Tot de volgende update,

Liefs Kell