Amazing Porto!

7 november 2011 - Lisbon, Portugal

Aloha!!

Vorige week hadden we besloten om met onze drie Franse huisgenootjes (Jean, Amandine en Imelda) een lekker weekendje naar Porto te gaan en zo geschiedde…  Zaterdagochtend hadden we om 10 over half 8 de trein naar Porto. Deze treinreis duurde ongeveer drie uurtjes en ging eigenlijk best snel voorbij. Daar aangekomen hadden we gelijk een taxi gepakt naar het Guest House om onze spullen te droppen. We hadden een kamer voor zes personen en dat kostte ons 10 euro per persoon... Wat vervelend! De kamer was prima, natuurlijk niet hoogstaand, maar we waren blij dat we het zo geregeld hadden! Het meisje van het hotel was zo aardig om uit te leggen waar we allemaal heen moesten en konden we dus goed voorbereid op pad.

Het eerste wat we in Porto hebben bezocht was de (enige echte) boekwinkel van Harry Potter’s eerste film! J.K. Rowling heeft een tijdje in Porto had gewoond en heeft in deze boekenwinkel een groot deel van haar eerste boek geschreven. Helaas konden we geen foto’s maken, maar ik heb een mooie foto van internet afgeplukt zodat je het kan zien! Daarna zijn we verder het centrum in gelopen. Porto lijkt een beetje op Lissabon met smalle straatjes en mooie uitzichten, alleen is Porto ouder en meer vervallen (wat juist heel mooi is). Ook in Porto heb je een onwijs mooie brug (Dom Louis) die over de rivier heen gaat en die is gemaakt door de welbekende Gustave Eiffel. Op gegeven moment zijn we die brug over gelopen en toen kwam je in een andere stad, genaamd Gaia. In deze stad hebben we een (gratis) portproeverij gedaan bij familie Croft. We kregen bij binnenkomst gelijk een koud glaasje witte Port en dat viel goed in de smaak. Daarna kregen we een korte rondleiding door het gebouw, waar  je natuurlijk allemaal vaten zag liggen. Ten slotte kregen we nog een glaasje rode Port en was de rondleiding afgelopen. Vervolgens hebben we een kabelbaan gepakt in Gaia (waar Nina haar angst gedeeltelijk heeft overwonnen) en kwamen we uit bij de bovenkant van de brug. De uitzichten waren echt prachtig! Na nog een tijdje te hebben rondgelopen in het centrum waren we allemaal best moe en gingen we even chillen in het hotel voordat we uit eten gingen. Daarna hebben we nog wat biertjes gedronken in een kroeg en was onze dag compleet!

Zondag moesten we om 11.00 uitchecken en toen we buiten stonden scheen het zonnetje weer heerlijk. We hadden even wat ontbeten en zijn daarna doorgelopen naar een ander deel van Porto. Daar had je een prachtige tuin met natuurlijk weer een adembenemend uitzicht. Vervolgens hebben we nog de stad door gedwaald en daarna zijn Nina, Mandy en ik lekker in het zonnetje bij de haven gaan zitten (de anderen wilde bij de MacDonalds eten) en hebben we een heerlijke lunch gehad met natuurlijk een lekker koud wit wijntje erbij. Daarna was het tijd om de trein weer terug te pakken naar Lissabon.

Conclusie: het was echt een heerlijk weekend!! We hadden het onwijs getroffen met het weer en Porto is zeker de moeite waard om te bezoeken. Het enige nadeel was dat ik sinds woensdag al pijn onder mijn voetboog heb. Zaterdag, na een hele dag lopen, kon ik er bijna niet eens meer op steunen. Het is waarschijnlijk een ontsteking van mijn peesplaat door slechte schoenen, zwakke kuiten en veel lopen. Nu even goed rust houden en de meiden halen straks voor mij een ice pack en ibuprofen en dan hoop ik dat het weer beter gaat!

Liefs, Kell

1. Annemie van Raaij:
    7 november 2011
    Hoi Kelly,
    Het is wel genieten zo te zien, wordt er ook nog gestudeerd?? Het lijkt me helemaal geweldig om op deze manier studie en vrije tijd te combineren, het is natuurlijk super om op deze manier de omgeving en de cultuur en levenswijze van de bevolking te mogen ondervinden. Stijn weer naar Nederland, dat is natuurlijk wel even slikken, maar voor je het weet ben je weer hier. Jordy komt toch over een paar weken! Dat maakt het natuurlijk ook heel speciaal dat je regelmatig bezoek ontvangt. Nog een heel fijne tijd en geniet ervan.
    Lieve groetjes ook van Rien natuurlijk
    Annemie