"Een dag niet gewacht, is een dag niet geleefd"

12 september 2011 - Lisbon, Portugal

Hi allemaal,

Hier weer een update uit de hoofdstad van Portugal! Vrijdag moesten we van alles regelen en zoals de titel al zegt: onwijs veel wachten. We kwamen op school om onze vakken te regelen, daar hebben we een klein uurtje gewacht tot we een vrouw spraken. Toen zei die vrouw in één minuut dat alles goed was en dat we onze nieuwe rooster konden ophalen bij een ander lokaal. Dat lokaal was natuurlijk gesloten en hadden we wéér geen zekerheid en moesten we wachten tot vandaag. Daarna moesten we naar een ander gebouw om ons voor de Portugese taalcursus in te schrijven. Daar hebben we ook weer drie kwartier gewacht voordat we één papiertje konden inleveren met onze gegevens. Ten slotte moesten we naar een metrostation om de metrokaart aan te vragen. Je raadt het al… Weer drie kwartier gewacht en ondertussen moesten we twee keer het formulier opnieuw invullen, omdat we niet mochten krassen en niet met blauwe balpen mochten schrijven (terwijl alles in het Portugees staat, dus we snapte er niks van). We hebben sinds vrijdag dus een nieuw motto: een dag niet gewacht, is een dag niet geleefd in Lissabon. We zullen eraan moeten wennen….

Zaterdag hadden wij een ‘Free Tour’ door Lissabon gedaan met een grote groep studenten, de foto’s had ik al geupload. Het was (helaas) niet zo’n mooie dag, maar we hebben wel mooie dingen gezien en weer hele leuke mensen ontmoet. Als avondeten hadden de Franse meiden pasta gemaakt (ze waren alleen de saus vergeten). Dus een beetje behelpen haha, maar het was te eten. Daarna gingen we met onze Braziliaanse en Franse huisgenoten (Augusto en Jean) stappen in ‘Bairro Alto’ en dat was weer een memorabele avond. Zondag hebben we lekker uitgeslapen en gingen we na het ontbijt lekker zonnen in onze tuin. ’s Avonds hadden onze drie Franse huisgenootjes een ‘Franse’ barbecue georganiseerd in onze tuin en dat het was erg lekker en gezellig.

Vandaag waren we eerder naar school gegaan (begonnen om 14.00) om ons nieuwe rooster op te halen. Daar moesten we, verrassend, ook weer drie kwartier wachten totdat we iemand spraken. Alle vakken waren nu goed, het bleek een fout in het systeem te zijn… Een grote opluchting. Wel kwamen we erachter dat we vanochtend om 8.00 een les hadden (die dus nog niet op ons rooster stond). Gelukkig was onze Franse huisgenoot wel naar die les geweest en had ons verteld wat er besproken was. Verder is hier geen één les verplicht, dus het was ook niet erg (ook al vonden wij van wel). Om 14.00 hadden we Modern and Contemporary History. Erg leuke leraar en hij vertelde in 20 minuten wat van ons werd verwacht en dat was het (terwijl de les 1,5 uur duurt). Toen moesten we natuurlijk weer wachten tot de volgende les begon. In die les hebben we 30 minuten gewacht en toen bleek dat de leraar vergeten was dat hij les moest geven. Haha, echt te bizar. Dus toen gingen we maar weer. Van 18.00 – 20.00 hadden we Portugese les en dat was ook een drama. Haar manier van lesgeven is: “ik praat in het Portugees, want dan leer je de taal het snelste” (terwijl ze ook Engels kan). We snapte er dus vrij weinig van. Daarnaast is het ook niet verplicht en twee keer van 18.00 - 20.00, dus ik ga daar denk ik nooit meer heen. Onze Braziliaanse huisgenoten kunnen ons natuurlijk ook Portugees leren.

Nou, morgen weer een nieuwe dag school (tot 11.00) en daarna gaan we lekker naar het strand. Morgenavond hebben we een ‘sunglass party’ (elke dinsdag is er hier een feest), dus dat gaat weer een mooie dag worden!

Tot de volgende update! Liefs Kell

1. Kristel:
    15 september 2011
    Pfff, jij hebt het slecht daar he ;)